آخرین اخبار
کد مطلب: 80638
يک درصد معتادان دانش اموزند، 10درصد زنان/ زن وبچه ثروتمندان وفقرا شکارهاي امروزي ديو اعتياد/مسوولان بجاي هرکاري فقط انکار ميکنند
تاریخ انتشار : 1393/06/18 22:14:37
نمایش : 2669

پايگاه خبري تحليلي سلام لردگان– سعيد کوشافر: امارهاي نگران کننده است و هرروز هم نگران کننده تر ميشود ؛ اعتياد که روزگاري بيماري مردانه اي بود حالا در ميان زنان نيز رواج يافته و ازان بدتر اينکه هرروز سن مصرف ان کاهش مي يابد.

شايد هنوز هم درميان خانواده هاي سنتي حتي مصرف دخانياتي مانند قليان وسيگارتوسط زنان انهم درکوچه وخيابان يا حتي رستوران وکافه تابو باشد اما تاثيرگذاري رسانه ها ي ارتباط جمعي اين تابورا براي بسياري از زنان به اصطلاح امروزي جامعه ما شکسته و ديگر نه تنها مصرف سيگار وامثال آن تابونيست که سراغ ساير مخدرهاي اعتياد اور با توجيه ها وبهانه هاي مختلف ميروند .
اين روند شايد اکنون خيلي به چشم نيايد اما اگر موردتوجه وتامل قرارنگيرد چنان ضربه اي به نسل آينده وارد کندکه براي درمان ان بايد صدها وهزاران برابرش هزينه شود شايد هم اصلا قابل درمان نباشد.
***افزايش 15 درصدي مرگ زنان معتاد
قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصرف شيشه توسط 4 دهم درصد دانش‌آموزان و مصرف تفنني مواد مخدر توسط يک درصد دانش‌آموزان گفت: مرگ و مير زنان معتاد 15 درصد افزايش يافته است.
عليرضا جزيني قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: طبق گزارش‌ها در حوزه زنان از ميان جمعيت يک ميليون 325 هزار نفري کل معتادان کشور 9.3 درصد يعني حدود 10 درصد زن هستند که اين فقط نسبت به دوره قبل که جمعيت زنان معتاد 5 درصد بود رشد يافته است.
وي افزود: در مرگ و مير معتادان نيز مرگ و مير زنان معتاد حدود 15 درصد افزايش يافته است بنابراين بايد بر روي مسئله پيشگيري تأکيد کرد.
قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: با راه اندازي مراکز dic که هم اکنون حدود 200 مرکز است و تقويت تيمهاي سيار و حضور در نقاط آلوده تلاش مي‌کنيم تا مرگ و مير معتادان را کاهش دهيم، توزيع سرنگ و توزيع لوازم بهداشتي نيز از موضوعات مهم است که بايد به آن توجه داشت.
جزيني در خصوص اخراج دانش آموزان معتاد از مدارس گفت: دانش آموز معتاد به هيچ وجه نبايد اخراج شود بلکه بايد درمان شود و به مراکز درمان و کاهش آسيب‌ها ارجاع داده شود از طريق تماس با شماره تلفن 9628 مي‌توان آدرس مراکز درمان را دريافت کرد.
وي عنوان کرد: طبق شيوع شناسي که در سال 92 انجام داديم 4 دهم درصد دانش آموزان شيشه مصرف مي‌کنند و يک درصد نيز به صورت تفنني اقدام به مصرف مواد مخدر مي‌کنند.
قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: فرآيند اعتياد 5 محور دارد که در حوزه دانش آموزي بايد نسبت به آنها حساس بود. طبق شيوع شناسي که در حوزه دانشجويي انجام داديم 60 درصد دانش آموزان شيوع مصرف مواد را از دوران دانش آموزي اعلام کردند.
جزيني ادامه داد: با وزارت آموزش و پرورش توافق نامه‌اي را امضا کرده‌ايم تا مدارس تحت پوشش پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي را افزايش دهيم. در سال گذشته 8 درصد از مدارس تحت پوشش بودند و امسال مقرر شد تا اين رقم به 20 درصد افزايش يابد.
وي بيان کرد: 67 درصد دانش آموزان و دانشجويان اعلام کرده‌اند که آشنايي با مواد مخدر ندارند و 60 درصد اعلام کرده‌اند که از طريق دوستان و همسالان به سمت مصرف مواد مخدر سوق داده شده‌اند. الآن آسيب‌ها بيشتر در حوزه مصرف روانگردان‌ها است.
***اعتياد زنان؛ چاشني انحراف جامعه
اما دراين راستا يک عضو کميسيون زنان مجلس، با تاکيد بر اينکه امروزه اعتياد بيشتر زنان جامعه را تهديد مي‌کند،‌گفت: دستگاه‌هاي انتظامي و امنيتي نيز بايد فضاي جامعه را از اين آلودگي پاک کنند و با هدف ريشه‌کن کردن اين معضل اقدامات و راهکارهايي درنظر گيرند.
فاطمه آليا با انتقاد از معضل اعتياد زنان در کشور و نپرداختن بحث‌هاي پژوهش و کارشناسي به اين موضوع، افزود: متاسفانه امروزه بيشتر به معضل اعتياد مردان پرداخته شده و موضوع اعتياد زنان در کشور مغفول مانده است به گونه‌اي که کمتر شاهد پرداختن به علل و عوامل آن بوده‌ايم.
نماينده مردم تهران، ‌ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: به طور حتم اعتياد زنان مانند موضوعات اجتماعي داراي علت‌هاي مختلفي است که بايد دستگاه‌هايي مانند وزارت کشور، بهزيستي يا انجيوها وارد عمل شده و به طور دقيق اين معضل را ريشه‌يابي کنند.
اين نماينده مردم در مجلس نهم، يادآور شد: بر اساس برخي گزارش‌هايي که کم و بيش به دست رسيده است مي‌تواند اذعان داشت که اغلب اعتياد در بين خانواده‌هاي ثروتمند يا فقير يافت مي‌شود بدان معنا که در برخي خانواده‌هاي برخوردار، استفاده از موادمخدر به عنوان ژست امروزي صورت مي‌گيرد که استعمال اين مواد در محافل و مهماني‌ها شروع و به خانواده کشيده مي‌شود.
وي تصريح کرد: از سويي ديگر در گسترش اعتياد در بين خانواده‌هاي فقير نيز اغلب پدر خانواده معتاد بوده و به تبع آن اين معضل در بين زن و فرزند نيز انتقال مي‌يابد.
آليا با بيان اينکه در بسياري از موارد اعتياد در بين خانواده‌هايي که از لحاظ مذهبي يا اقتصادي در سطح متوسطي قرار دارند کمتر است، تاکيد کرد: بر اساس گزارش هاي به دست آمده اين خانواده‌ها کمتر به معضل اعتياد روي مي‌آورند و بيشتر مصرف کنندگان بين افراد غني و فقير صورت مي‌پذيرد.
آليا با انتقاد از توزيع کردن موادمخدر از سويي برخي زنان معتاد در سطح کشور، يادآور شد:‌ امروزه بحث قاچاقچيان و توزيع‌کنندگان موادمخدر به معضلي تبديل شده که تنها مورد استفاده مردان نيست و زنان و کودکان نيز در معرض آن قرار دارند به گونه‌اي که در برخي مواقع از زنان براي توزيع اين مواد استفاده مي‌کنند و براي آنکه وي از دايره توزيع مواد خارج نشود فرد را معتاد مي‌کنند.
نماينده مردم تهران، ‌ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس نهم با تاکيد بر اينکه اعتياد بيشتر زنان جامعه را تهديد مي‌کند، افزود: در اين ميان نبايد نگاه ما به عضوي از جامعه باشد بلکه بايد اين معضل تهديدي براي جامعه به حساب آيد بر اين اساس بايد تلاش شود تا در اين حوزه سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي صورت گيرد.
وي گفت: ارتقاي سطح فرهنگي،‌ تفريحات و سرگرمي‌هاي سالم زنان براي ايجاد نشاط در شهرهاي کوچک و بزرگ و همچنين تغيير سبک زندگي مي تواند از راه‌کارهاي جلوگيري از اين معضل باشد.
اين نماينده مردم در مجلس نهم، گفت: همچنين دستگاه‌هاي انتظامي و امنيتي نيز بايد فضاي جامعه را از اين آلودگي پاک کنند و با هدف ريشه‌کن کردن اين معضل اقدامات و راهکارهايي درنظر گيرند از سويي ديگر هشدارهاي لازم نسبت به استفاده از موادمخدر در بين دانشجويان و دانش اموزان بايد ارايه شود تا اين معضل در سنين پايين شيوع نيابد.
*** اعتياد زنان سه برابر شده است
همچنين دراين خصوص يک عضو فراکسيون زنان مجلس با انتقاد از اجرايي نشدن قوانين مجلس در راستاي حمايت از زنان، گفت: متاسفانه هنوز قانون مصوب مجلس در ارتباط با زنان شکل اجرايي به خود نگرفته است، نمونه عيني اين مساله ماده 227 قانون برنامه پنجم توسعه است که به امنيت زنان اشاره شده اما هنوز لايحه‌اي در اين خصوص به مجلس ارايه نشده است.
شهلا مير‌گلوي‌‌بيات در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزايش آسيب‌هاي اجتماعي زنان در کشور، افزود: متاسفانه يافتن راهکار براي بهبود اين وضعيت در حد حرف و شعار باقي مانده به طوريکه به وجود چنين معضلاتي همچنان در قالب کتاب و مقالات پرداخته مي‌شود.
نماينده مردم ساوه و زرنديه در مجلس شوراي اسلامي، با انتقاد از افزايش آسيب‌هاي اجتماعي بين زنان، ادامه داد: مسئولاني که در مورد آسيب‌هاي اجتماعي زنان صحبت مي‌کنند اقداماتي که تاکنون براي رفع اين معضل انجام داده‌اند را گزارش کنند تا ديگران نيز از اين فعاليت‌ها اطلاع يابند.
وي با تاکيد بر اينکه امروزه آمار اعتياد بين زنان سه برابر شده است، يادآور شد: در جلسه‌ کميسيون بهداشت مجلس با حضور برخي مسئولان مرکز مواد مخدر تهران متوجه چنين آمارهايي شديم که مي‌تواند زنگ خطري براي کشور محسوب شود.
نماينده مردم ساوه و زرنديه در مجلس نهم، با بيان اينکه اعتياد اگر در جامعه رسوخ يابد هيچ يک از پيامدهاي اجتماعي آن را نمي‌توان کنترل کرد، ‌افزود: با شيوع اين معضل شاهد افزايش ايدز،‌ فحشا يا دزدي هستيم که در اين شرايط کشور در موقعيت بحران قرار خواهد گرفت.
اين نماينده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از اينکه امروزه بسياري از مراکز حوزه زنان در استانداري‌ و فرمانداري‌ در شهرستان‌ها تعطيل است، ادامه داد: معاون مرکز امور زنان وخانواده رياست جمهوري مسئول پيگيري حقوق زنان است و بايد اعلام کند بودجه‌اي که اکنون در اختيار گرفته صرف کدام يک از اقدامات در جهت حمايت از زنان شده است.
دراين خصوص همچنين يک عضو هيات رئيسه کميسيون اجتماعي مجلس با انتقاد از کاهش سن اعتياد در کشور و روي آوردن قشر جوان جامعه به مصرف مواد مخدر صنعتي و روان گردان، گفت: آمار و ارقام متناقض ارايه شده در خصوص تعداد معتادان و همچنين در برخي موارد انکار آن اجازه بررسي موضوع و اتخاذ تدابير مناسب را از مسئولان سلب کرده است.
عباس صلاحي با يادآوري آمارهاي ارايه شده درباره تعداد معتادان در کشور، گفت: در کاهش سن اعتياد و افزايش تمايل قشر جوان و نوجوان به مصرف مواد مخدر آن هم از نوع صنعتي شکي نيست اما متاسفانه آمار و ارقام متناقض ارايه شده اجازه بررسي موضوع و اتخاذ تدابير مناسب دراين باره را از مسئولان امر سلب کرده است.
نماينده مردم فراهان و آشتيان در مجلس شوراي اسلامي، با ضروري خواندن ورود مسئولان و پليس براي برخورد با توزيع کنندگان مواد مخدر، افزود: افزايش مصرف مواد مخدر صنعتي و روان گردان آن هم بين دانش آموزان فاجعه اي است که در آينده نه چندان دور کشور را با مشکلات و بزهکاري هاي مختلفي مواجه خواهد کرد.
وي با تاکيد بر اينکه يکي از عمده دلايل کاهش سن اعتياد در جامعه تغيير نوع مواد مخدر مصرفي، راحت بودن نحوه مصرف مواد مخدر صنعتي، پايين بودن قيمت و همچنين در دسترس بودن آن است، افزود: روي آوردن جوانان به مواد افيوني صنعتي که با قيمتي بسيار نازل تر از ساير مواد مخدر در دسترس قرار دارد به ناهنجاري هاي بي شماري از جمله قتل در نتيجه ايجاد توهم در ذهن فرد مصرف کننده منجر مي شود که تمامي اين موارد به پاشيده شدن يک زندگي و مشکلات بعدي مي انجامد.
صلاحي شيوع اعتياد بين دانش آموزان را زنگ خطري براي مسئولان خواند و تصريح کرد: متاسفانه نکته‌‌اي که‌ نمي‌توان‌ آن‌ را ناديده‌ گرفت‌ انکار مسئولان‌ مربوطه‌ در امور آموزش‌ و پرورش‌ است‌ که‌ به‌ جاي‌ حل‌ صورت‌ مساله‌ به‌ پاک‌ کردن‌ آن‌ مي‌پردازند و حتي‌ منکر شيوع‌ اعتياد در ميان‌ دانش‌آموزان‌ مي‌شوند.
وي ادامه داد: تا زماني که آمار دقيقي از مبتلايان به اعتياد در دست نباشد و همچنين قبول وجود چنين معضلي در بين مسئولان صورت نگيرد نمي توان گامي در راستاي بهبود اوضاع برداشت.
***مصرف موادمخدر بين دانش‌آموزان
درعين حال قائم‌مقام دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بيان اينکه طبق آمار سال 90 پايه سن اعتياد 15 سالگي است،‌ گفت: به دليل وجود آمارهاي متفاوت در تلاشيم براي مشخص شدن سن دقيق گرايش به مواد مخدر و نوع مواد مصرفي، شيوع شناسي مواد مخدر را با همکاري وزارت آموزش و پرورش بين دانش‌آموزان در دستور کار قرار دهيم.

عليرضا جزيني ‌درباره کاهش سن مصرف موادمخدر بين نوجوانان و جوانان، افزود: بر اساس آماري که به دست ما رسيده است، سن مصرف از 15 سالگي آغاز مي‌شود اما برخي اين سن را پايين‌تر عنوان مي‌کنند که به دليل نبود مبناي علمي در اين ادعا نمي‌توان آن را به صراحت بيان کرد.
قائم‌مقام دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ با توجه به شيوع‌شناسي مصرف مواد مخدر در سال 90،‌ يک درصد دانش‌آموزان هم موادمخدر و هم روان‌گردان‌ استفاده مي‌کردند، افزود: بدون‌شک آمار دقيق را در سال جاري در رابطه با نوع مصرف و سن مصرف در پايان امسال اعلام خواهيم کرد.
قائم‌مقام دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکيد بر اينکه حوزه آموزش و پرورش نسبت به حوزه وزارت علوم و بهداشت از اهميت بيشتري در مبارزه با موادمخدر برخوردار است، گفت: طي سوالاتي که از دانشجويان مصرف‌کننده مواد مخدر پرسيده شد، برخي از آنها اعلام کردند که سن مصرفشان از دوران دانش‌آموزي آغاز شده که اين مهم ميزان اهميت ورود وزارت آموزش و پرورش را نشن مي‌دهد.
 

انتهاي خبر/ قدس آنلاين / کد خبر: 234556

منبع: قدس انلاين
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس